fredag den 10. februar 2012

Månedens mor






Kort om dig.:
Louise, journalist, 30 år, gift og mor til Paven på snart 11 måneder. Blogger på www.guldlog.dk

Det bedste ved at være gravid –og det værste?

Det bedste var at mærke liv og små spark derinde og den voksende bevidsthed om at blive en del af noget større. Samtidig var det syret at se sin krop forandre sig så meget. Desuden var det utrolig dejligt at sidde med hænderne på maven sammen med kæresten og forestille sig, hvordan det lille spirende liv mon ville blive. Downside: Ud over de klassiske graviditets gener som kvalme, humørsvingninger og løbske hormoner havde jeg faktisk en del mystiske komplikationer undervejs. Jeg havde fx små konstante blødninger helt frem til min 5. måned og jeg blev to gange indlagt med en blokeret blære, der tilsyneladende var på overarbejde. Især de mystiske blødninger, gav anledning til en masse bekymring og ekstra undersøgelser. Jeg fik sågar en enkelt gang at vide, at jeg var i gang med at akut abortere. Det var jeg heldigvis ikke, og både min lille pige og jeg fejlede ingenting. Men det var naturligvis med til at gøre graviditeten turbulent og retrospektivt set betød det, at jeg nok først rigtig begyndte at NYDE graviditeten, da jeg var omkring 6. måneder henne.

På en sidenote var ventetiden til sidst helt ulidelig. Tror aldrig jeg har været så utålmodig i mit liv. Jeg var SÅ klar, da jeg endelig skulle føde!

Hvad er det bedste tip, du har fået om graviditet og det at blive mor?

Uha, måske klassikeren om, at man er nødt til at indordne sig og acceptere, at man ikke længere kan planlægge sine dage:) Alt vendes jo på hovedet, især efter de er ankommet. Hele ens liv forandres og prioriteterne omlægges ganske naturligt og ret hurtigt!

Din ynglings beklædningsdel som gravid?

Det var faktisk to kjoler - den ene købt hos jer hos Enula9. Det var en stramtsiddende stribet langærmet kjole fra Ganni, der vist ikke en gang var en graviditetskjole. Men da den havde streetch, kunne jeg bruge den gennem hele graviditeten og bruger den stadig i dag 11 måneder efter. Den kunne nemt styles med jakker og veste over og jeg var generelt ikke så glad for bukser og linninger hen over maven. Den anden kjole havde helt samme facon som den fra Ganni, og var i ren uld købt i COS. Grundet hormonerne kunne
jeg ikke holder andet ud end bomuld og uld. Alt syntetisk kradsede og irriterede helt abnormt, haha….

Beskriv en god søndag?

God tid - først og fremmest. Når hjemmet pludselig er fyldt med de små guldklumper, bliver alting hurtigt logistik og praktik. En perfekt søndag er defor gerne en kombination af oceaner af tid, lang morgenmad, varm kaffe, en udsovet baby og en lang tur i skoven:-)

Hvad er dit ynglingssted for børn – og hvorfor?

Generelt, når ungerne bliver lidt større, er det altid et hit at være sammen med andre børn. Men ellers fristes jeg til at sige fremmede himmelstrøg med hele familien. Vi har haft stor succes med at rejse med vores datter, første gang til Thailand, da hun var 5 måneder. Vi var væk i 5 uger og det kan kun anbefales. Alle har mere ro og tid til hinanden og man kommer som familie hinanden ved på en helt anden måde, fordi hverdagens postyr og pligter skubbes i baggrunden. Vi er i hvert fald slet ikke færdige med at rejse endnu!!

Har du et tip du vil give videre til andre mødre/kommende mødre?

Det bedste tip jeg har, er at nyde det! Den første tid går så stærkt, og pludselig er de store og gider ikke længere sidde og nusse og kysse:) I stedet for at stresse over om alting nu nåes, så gear ned, nyd de små glimt af lykke i hverdagen og lad opvasken vente og rodet vokse. Det er kun en kort periode, at man har den unikke mulighed, som det er, at gå hjemme med sit barn og se dem udvikle sig og vokse dag for dag. Det er på alle tænkelige måder en gave!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar