torsdag den 8. december 2011

Månedens gæsteblogger

Man skulle altid have en 3årig i sit hjem...

... var der engang en, der sagde, og han må åbenlyst have været både sjov og vis – og meget, meget tålmodig.

Jeg har en 3årig i mit hjem, og det er ikke mindre intenst og sjovt i december måned. Det er een lang strøm af ord kun afbrudt af små pauser – elskværdigt lagt ind – for at mor (jeg) kan komme med kvalificerede svar på tiltale. Hvis jeg fik en femmer, for hver gang jeg sagde ”Det ved jeg ikke, Marvin”, så ville jeg være mindre formuende.

”mor, i dag, vil jeg åbne nummer 27 i min pakkekalender! Tror du nissen har været her? Og mor, hvorfor kan en flyver ikke slå sine vinger ned? Mor,  jeg ønsker mig en gravko til jul. Den skal være blå. Nej rød. Nej blå. Rød. Grøn? Mooo-aaaar, jeg har lavet looo-ooort!

Det er dejligt med en 3årig i hjemmet. Der er altid gang i noget, og nu kan vi lave ting sammen, som vi ikke kunne da han var 2.

Sidste søndag oprandt dagen så, hvor vi skulle lave julekonfekt sammen, Marvin og mig. Nu skulle den ha én over nakken med rå marcipan, blød nougat, dadler og essens af alskens slags. Jeg havde ”preframed” projektet i god tid – det er min erfaring, at det er en rigtig god idé med en 3årig – så der var lagt i ovnen til en hyggestund, som både mor og søn var indstillet på og havde lyst til. Ikke mindst pga. de søde sager, som er en dyb passion, vi deler med hinanden.

Vi fik lavet både marcipankugler, nougatkugler, kugler med kugler på, og kugler af uvist indhold. Kugler trillet på bordet, på benet, på gulvet og på racerbanen. ”Kuglen” må være den oplagte grund til, hvorfor langt de fleste voksne mennesker er utrygge ved at spise noget, som små børn har lavet? Og svaret på denne frygt må jo simpelthen være nedfrysning af alle former for kugler – inden jul.

Der blev naturligvis også smagt en del på herlighederne undervejs. Det er særdeles overraskende, hvor meget rå marcipan, der kan ligge i sådan en lille mave – og under sådan et stort spisebord?!

Jo, alle skulle have en 3årig i hjemmet. Det maner virkelig enhver julestress til jorden.  Og hvem skulle ellers trille alle kuglerne til jul?

Rigtig god december!

Amanda Randløv Karlsson
Cand. mag & coach

Ingen kommentarer:

Send en kommentar