fredag den 9. november 2012

Månedens mor i november




Pernille Rosenbak, 37 år, på barsel fra job som art director på magasinet Gravid. Jeg bor på Østerbro med min mand Jeppe og vores to børn Alberte, 6 år og Oskar, 4 mdr.

Det bedste ved at være gravid – og det værste?
Begge mine graviditeter har været meget ønskede og helt ukomplicerede. Så noget af det bedste har helt klart været den lykkelige tilstand, jeg gik rundt i, og den spændende udvikling der jo sker, både fysisk og mentalt. Skulle noget nævnes som “det værste”, må det være den kvalme, der fulgte med, de første måneder jeg ventede Oskar…men det er jo heldigvis hurtigt glemt. 

Hvad er det bedste tip, du har fået om graviditet og det at blive mor?
I forbindelse med graviditeten må det bedste råd være saltlakrids mod kvalmen. Og så var jeg meget begejstret for MamaProfylax metoden, som var den form for fødselsforberedelse, jeg nåede at snuse til. Jeg synes helt klart, teknikkerne hjalp mig under fødslen. (Mamaprofylax.dk)
Mht til det at blive mor, må det bedste råd nok være det, man hører alle mødre siger: “Nyd det – det går så hurtigt”.
For tid bliver virkelig pludselig et diffust begreb. Nu er Alberte lige startet I skole, det er bare gået så stærkt og før jeg ved af det, er det jo Oskars tur. Det får mig til at nyde hverdagen mere og forsøge at være nærværende.

Din yndlings beklædningsdel som gravid/ammende ?
Helt klart min badekåbe i fleece fra Karmameju. Den er uvurderlig!
Den er pæn, samtidig med at den er blød og lun og fantastisk at have, når man skal op om natten, ud af badet eller trisser rundt om søndagen.  Jeg har virkelig tilbragt mange timer i den. Nu har Alberte fået en magen til, som hun elsker lige så højt.
Jeg har også været meget glad for basistoppe fra Mamalicious, som jeg stadig bruger, nu hvor jeg ammer.

Beskriv en god søndag?
At vågne op med begge børn imellem os i sengen. Tilbringe formiddagen i nattøj, mens vi spiser “luksusmorgenmad” (og det indebærer mange forskellige lækkerier). Om sommeren elsker jeg at pakke Niholaen med tæpper og madpakke og bare køre rundt på må og få i byen og opdage nye steder.
På denne årstid indebærer en hyggelig søndag ofte besøg af gode venner eller legekammerater og hyggelige sysler herhjemme, med stearinlys tændt. 

Hvad er dit yndlingssted for børn – og hvorfor?
I naturen. Alberte har gået i udflytterbørnehave og jeg kan se, hvor fantastisk det har været for hende, at opleve årstiderne, udelivet og alt det indebærer mange timer hver dag.

Har du et tip du vil give videre til andre mødre/kommende mødre?
Det må være ikke at bekymre sig for meget. Jeg oplever helt klart her anden gang, hvor meget lettere det hele er, fordi vi er mere afslappede. Det føler jeg også Oskar fornemmer.
Og husk at skrive de vigtige/sjove ting ned undervejs, som fx første ord og andre små milepæle…det ville jeg ønske jeg havde gjort.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar