tirsdag den 2. oktober 2012

Muffins mod kvalme

Hjemme hos os laver vi tit mad efter Louise Bruuns skønne kogebøger Lækkermad og Lykkemad. Hun baserer opskrifterne på solide råvarer med fokus på kvalitet (og økologi.. dog uden at prædike) og med sin ernæringsterapeutiske viden, får læseren ofte et tip med på vejen om, hvad ingredienserne i den pågældende opskrift kan hjælpe med eller er gode for. 

Som for eksempel de her muffins jeg bagte forleden dag med bl.a. mandel mel, knuste hørfrø og kokosfedt... altså gode sunde fedtstoffer. Ifølge Louise kan sunde fedtstoffer være med til at mindske graviditetskvalmen. Noget hun selv erfarede, da hun midt i en ferie i Italien måtte tage hjem nogle dage for at deltage i den første del af uddannelsen til ernæringsterapeut. Louise fortæller:" Jeg var gravid med mit andet barn og havde sindsygt kvalme. Det første min lærer sagde til mig var, at jeg skulle have nogle flere fedtstoffer - så i den weekend spiste jeg olier, nødder, kerner, mayonnaise og avokado som aldrig før. Og jeg lyver ikke, når jeg siger, at min kvalme var væk, da jeg tog tilbage til Italien"



Til alle jer gravide med kvalme... Det er et forsøg værd. Og til alle os andre... uhm!


Af Lotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar