mandag den 25. februar 2013

Månedens mor Karoline


Kort intro om dig:
Jeg er mor til to piger, Jolina på 3 og Roxanne på 1. Jeg er 31 år gammel, tror jeg nok, men det er som om jeg glemmer det. Typisk er der en der spørger, og så svarer jeg 28, fordi jeg har glemt, at det faktisk er 3 år siden.. Jeg er tilbage i den jyske provinsby, jeg voksede op i, og her bor jeg sammen med min engelske kæreste i et stort, gammelt hus. Hurra for udkantsdanmark og plads! Jeg er uddannet designteknolog, og har boet i London og Vancouver, men pga de manglende jobs studerer jeg nu igen. Jeg elsker at være kreativ, så når tiden tillader det syr, tegner, maler og dimser jeg. Og så blogger jeg på www.karoline-med-k.dk

Det bedste ved at være gravid – og det værste?
Lige nu husker jeg det hele som fantastisk, og jeg ville ret gerne være gravid igen, men da jeg stod i det, var det nok knap så idyllisk det hele. De små bobler i maven, sparkene, tankerne og forberedelserne var så hyggelige. Jeg kan sjovt nok slet ikke huske, jeg skulle op 10 gange hver nat, eller at jeg lød som en gammel mand, hver gang jeg skulle rejse mig fra en stol eller sofa. Jeg kunne virkelig godt lide fornemmelsen af at "bage" - at færdiggøre et lille menneske i min mave. -Og jeg brugte graviditetskortet så ofte jeg kunne, mest i forbindelse med kage! Det værste var, at jeg ikke var så god til at holde af min krop med de 30 ekstra kilo (var der nogen der sagde meget kage?)

Hvad er det bedste tip, du har fået om graviditet og det at blive mor?
Det var min mor, der sagde "Hold så op med at wordfeude hele tiden, kig på dit barn! Din iPhone er der også, når dine børn ikke gider dig en dag." Og det var et godt råd. Nyd det, nyd det, nyd det! Også kærestetiden inden bebis kommer, selv om man er så utålmodig, at man slet ikke sætter pris på den. Men der er så mange sjove og fantastiske øjeblikke hele tiden, børn er jo virkelig underholdende, og tiden går bare så stærkt. Og hvis der er noget, der ikke er så nemt, så har jeg lært at messe "det er bare en fase, det er bare en fase, det er bare en fase." Og det passer!

Din yndlings beklædningsdel som gravid/ammende?
Behageligt tøj! Min kæreste købte et par skønne topshop maternity leggins med bred elastik til mig. De var rare at have på. Og så ellers gode store tørklæder, så det ikke var så vigtigt om blusen var ammevenlig. Jeg ammer stadig den mindste en lille smule, så jeg har været meget glad for nogle forbavsende gode ammebh´er fra Føtex, der indtil nu har holdt ca 100 vaske hver.

Beskriv en god søndag?
Vi har et stort soveværelse, hvor vi alle sover, så de søndage hvor vi vågner på samme tid, måske først kl 7.00, er dejlige. Hvis der er nogen der laver lidt æg og bacon til morgenmad, bliver jeg også glad. Så kan det være vi leger lidt allesammen, eller vi voksne forsøger måske at rydde lidt op i legetøjet, men vi er allesammen på gulvet, og dét nyder ungerne. Det kan der godt gå nogle timer med. Hvis børnene sover middagslur på samme tid, sniger jeg mig måske ind på mit hobbyrum, hvor tiden går alt for hurtigt.. På søndage i provinsen kan man risikere alt er lukket, så vi plejer at gå nogle ture, besøge familie og venner i omegnen, eller også bare sumpe sammen. Når klokken er 20.00 sidder vi to voksne gerne i sofaen med nogle gode streamede serier og sumper igen. Hyggeligt. Især hvis der er chokolade og hyggebukser også.

Hvad er dit yndlingssted for børn – og hvorfor?
Vi har en masse skøn natur, tæt på hvor vi bor, og i sommer tog vi mange ture til stranden, især Tversted hvor der var varme, små søer som min ældste datter Jolina kunne lege og pjaske i, og så selvfølgelig det vilde Vesterhav, når vi alle var modige nok til det. Jolina elsker også Nordsøen, det lokale akvarium i Hirtshals, hvor hun kan kigge på fisk og sæler i timevis. Hjørring Bibliotek er også fantastisk! Det er et godt sted, når man er på barsel, lækkert og børnevenligt.

Har du et tip du vil give videre til andre mødre/kommende mødre?
Skriv ned og dokumenter alt det du kan, bare små tanker, øjebliksbetragtninger eller billeder, for man glemmer uhyggeligt meget - og det hurtigt endda! Ting man gerne vil huske forevigt, forsvinder faktisk pludseligt, så gem så meget du kan på den indre harddisk. Og skriv ned hver gang de siger noget sjovt, for du bliver med garanti ved med at synes det er fantastisk morsomt, selv om alle andre ikke griner lige så højt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar