mandag den 26. marts 2012

Gæsterblogger: Silvia Wulff

Her er denne måneds gæsterblogger Silvia Wulff. Hun er den super seje kvinde bag det 100% økologiske babymad mærke Lovemade.


Skrælle, koge, mose…

Fiona hedder hun. Min første datter på tre-et-halvt. Og Sienna. Som netop er fyldt et år. De to som hver dag får mig til at grine og mit hjerte til at smelte.

Jeg blev mor for første gang for snart 4 år siden. Og hvem havde troet at jeg fra den dag trådte ind i en babyverden, hvor jeg også ville komme til at dedikere mit arbejdsliv.

For tiden kom hurtigt hvor Fiona skulle have mere end mælk. Jeg skulle selvfølgelig lave al min babymos selv. Troede jeg. Skrælle, koge, mose. Hvert gang Fiona tog en lur, som desværre aldrig var særlig lang, så stod den på.. skrælle, koge, mose. Og når den ikke stod på skrælle, koge, mose - så tænkte jeg over, hvad jeg næste gang skulle… skrælle, koge og mose.

”Lav store portioner og frys ned i små tubberwares” sagde min sundhedsplejerske. Ja ja, super smart. Men jeg fik da aldrig lavet store portioner, og jeg ejede ikke en eneste tubberware. Så meget overskudsmor var jeg altså ikke.

Godt så! Ned i supermarkedet og kigge på udvalget af færdiglavet babymad. Jeg blev chokeret. Konserves mad på glas. Det lignede lidt en blanding af budding og mayonnaise, det lugtede mærkeligt og smagte af alt andet end mad. Kan det virkelig være rigtigt?

Nu tre år efter er jeg selvstændig. Farvel til TV og Film branchen, for nu laver jeg babymad. Oh yes! Who should have known? Men det var for oplagt. Jeg var ikke fødevareekspert. Det ville jeg lade samarbejdspartnere om. Men jeg vidste noget om at være mor. Hvordan det også er svært at få hverdagen til at hænge sammen. Hvordan man nogen gange bare foretrækker et bad, at læse et magasin eller bare.. ikke lavet noget som helst, når baby endelig sover – i stedet for at.. skrælle, koge og mose.

Jeg kan godt lide at lave mad. Også babymad. Men jeg ville også kunne købe mig til et færdiglavet babymåltid, som jeg kunne servere med god samvittighed. Det burde være muligt, tænkte jeg. Hvorfor
er det, at babyerne (og travle forældre) er blevet overset, når det kommer til produktudvikling og kvalitetsfødevarer? Hvorfor er det blevet ok at hente konserves mad på blehylderne, når der skal købes babymad? Hvorfor kan vi travle forældre ikke købe os til et let kvalitetsmåltid, når det gælder vores små guldklumper?

lovemade er min tredje baby. Og aller nyeste baby-produkt på markedet. Babymad på frost! For at gøre det så tæt på hjemmelavet som muligt. Kun rene råvarer.. skrællet, kogt og moset. Og så frosset ned i mindre portioner. Det var jo dét, der var det smarte, ik? Tak til min sundhedsplejerske for det gode tip

Nu bliver det spændende om forældrene kan finde vej over til fryseren efter deres babymad i supermarkederne, i stedet for at gå til blehylderne.
Og ja! Det bedste af det hele er, at jeg nåede det lige akkurat inden jeg fik Sienna. Så denne gang har jeg naturligvis – og med helt god samvittighed - ikke brugt nær så meget tid på at … skrælle, koge og mose!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar